Radioplayer lanseres i Polestar
med app for Android Automotive
Polestar 2 er Volvos innovative elbilmerke og har, som den første bilen i verden, et infotainmentsystem basert på Googles operativsystem for biler, Android Automotive.
I samarbeid med Google har Radioplayer utviklet en radioapp for Android Automotive. Radioplayer appen vil bli anbefalt til brukere av Polestar 2 i land med Radioplayer. Anbefalingen skjer gjennom en såkalt "Playout Auto Install"-prosess for en håndfull partnerapper, forhåndsvalgt av Google og Polestar.
Radioplayer Android Automotive-appen inneholder alle de norske radiokanalene og tilbyr anbefalinger, favoritter, lokale kanaler, stemmesøk og informasjon om hva som spilles, akkurat som Radioplayer appen for mobil.
Polestar 2 vil lanseres i flere europeiske markeder fra og med juli, herunder Storbritannia, Tyskland, Belgia og Norge.
Utviklingen av en Android Automotive-kompatibel versjon av mobilappen er det første trinnet for Radioplayer for å sikre hybridfunksjonalitet (hvor kringkastet radio (DAB og FM) fungerer sømløst med internettbaserte lydstrømmer, logoer, podcaster og bilder) for alle appene i Android Automotive.
Michael Hill, Managing Director for Radioplayer, sier: "Vi er glade for å støtte lanseringen av Polestar 2. Radio har alltid vært først og i senter for bilunderholdningssystemer, og vårt mål er å sikre at det fortsetter ved å utvikle smarte radiogrensesnitt som levere neste generasjons lydopplevelser som lytterne forventer. Vi vil utvikle hybrid radiofunksjonalitet for Android Automotive som støtter integrering av kringkastet radio med online innhold. Radioplayer er stolt over å lede dette arbeidet internasjonalt på vegne av de tusenvis av radiokanaler som er våre medlemmer.”
Anya Ernest, Business Design Director i Polestar uttaler: "Vi er glade for at Radioplayer støtter lanseringen vår, og sammen med andre er ledende innen Android Automotive. Radio er en viktig del av medietilbudet til våre kunder. Lanseringen av Polestar 2 er det første trinnet i å bevege oss bort fra å se på bilen som bare en transportform og til å være en forlengelse av ditt digitale liv. Hvis vi kan øke bruken og konteksten til bilen, kan dette hjelpe i vårt langsiktige mål å skape en mer bærekraftig fremtid.”